چطور کافه دار موفقی باشیم؟
موفقیت یا به دلیل داشتن شانس پیش میآید یا به خاطر پشتکار و کار سخت است. اما درصد اینکه بیشتر به خاطر کار سخت باشد مسلما خیلی بیشتر است. زمانی که شما ایده عجیبی داشته باشید و این ایده از طرف جامعه مورد قبول واقع شود پس اینجاست که شانس به شما روی آورده است! اما وقتی که شما هم مانند خیلیهای دیگر شروع به راه اندازی کسب و کار خودتان میکنید که رقبای بسیاری هم در مسیر شما وجود دارند، دیگر این شانس نیست که به شما کمک میکند، بلکه تلاش و پشتکار شماست که شما را به هدفتان نزدیک میکند. البته خیلی از تاجران و افرادی که صاحب کسب و کاری هستند معتقدند که موفقیت ترکیبی از این دو فاکتور است.(شانس+پشتکار) این موضوع در حرفه کافه داری هم صدق میکند.
عوامل موفقیت در کافه داری چه چیزهایی هستند؟ اجازه دهید کمی بیشتر در این باره صحبت کنیم.
قبل از هر چیزی بازاریابی را شروع کنید
در همان ابتدای کار و قبل از روز افتتاحیه مخاطبین هدف خود را شناسایی کنید. اگر که برنامه شما این است در همان روز افتتاحیه شروع به تبلیغات و بازاریابی کنید باید این را در نظر داشته باشید که شانس شما در این حالت کم است. در روز افتتاحیه شما باید بازدیدکنندگان مشتاقی داشته باشد که لازمه داشتن این موج از مخاطب کنجکاو چیزی نیست جز اینکه از چند ماه قبل شروع به بازاریابی و تبلیغات کنید. راههای بسیاری برای جذب مخاطب در روز افتتاحیه وجود دارد. برای مثال، به کسب و کارهای محلی در عوض تبلیغات کافه و محصولات رایگان ارائه دهید یا در رسانههای اجتماعی نوید یک روز بخصوص را دهید و با مدیریت درست شبکههای اجتماعی تبلیغات موثری داشته باشید. همچنین میتوانید قبل از اینکه کافه خود را افتتاح کنید در چند رویداد محلی شرکت کنید و از نمونه محصولات خود در این رویدادها ارائه دهید، این راه بسیار مناسبی برای جذب مخاطب است و بدون شک افراد برای طعمهای محصولات شما کنجکاو خواهند شد.
از محصولات درجه ۱ استفاده کنید
اجازه دهید یک مثال ساده بزنم. خیلی از مردم هنگام خرید یک تیشرت خیلی فاکتورهای متفاوتی را در نظر میگیرند. برای مثال جنس، رنگ و سایز که عموما جنس محصول موضوعی است که بیشتر مورد توجه قرار میگیرد. نیمی از مردم تیشرتی را انتخاب میکنند که زمان بیشتری رنگ ثابتی داشته باشد اما خیلیهای دیگر ممکن است تیشرتی را انتخاب کنند که کتان خالص باشد در صورتی که ممکن است بعد از مدتی رنگ سابق را نداشته باشد. این قضیه به هیچ عنوان در مورد محصولات خوراکی صدق نمیکند! دقت کنید، به هیچ عنوان! اگر شما بهترین قهوه را سرو نکنید مردم به راحتی از جلوی کافه شما عبور میکنند و شما به همین راحتی وفاداری مشتریان خود را از دست میدهید. در داشتن کیفیت علاوه بر اینکه طرز تهیه مواد مهم است بلکه کیفیت همین مواد اولیه هم دارای اهمیت است. پس تا جای ممکن حتی اگر لازم شد پول بیشتری هزینه کنید تا مواد اولیه با کیفیتی داشته باشید. این موضوع وفاداری مشتریان را به شما و خدماتتان همیشگی میکند.
در انتخاب مکان کافه محتاط باشید
خیلی از کافه داران و افرادی که قصد دارند این حرفه را شروع کنند به اشتباه فکر میکنند که باید در یکی از شلوغترین و پر رفت و آمدترین خیابانهای شهر کافه خود را تاسیس کنند. این استراتژی همیشه هم نتیجه مثبت نخواهد داشت. به یاد داشته باشید که دوست داران قهوه، این نوشیدنی را یک نوع سبک زندگی میدانند، برای همین مهم نیست شما در چه منطقهای کافه خود را تاسیس میکنید مهم خدماتی است که ارائه میدهید و این کیفیت کار شماست که مشتریان را جذب میکند! گاهی اوقات یک محیط دنج و آرام گزینهی بسیار خوبی است تا باعث شود مشتریان شما از همهمه شهر و ترافیک خلاص شوند و چند ساعتی را در کافه شما در آرامش باشند. همچنین این هنر شماست که مشتریان را جذب کنید، به جای اینکه به فکر یک لوکیشن با هزینههای بالا باشید، فضای دنج کافه خود را به زیبایی چیدمان کنید و این زیبایی را از طریق شبکههای مجازی در معرض دید قرار دهید، این جلوههای بصری باعث میشود که محیط دلنشین شما به سرعت طرفداران خود را پیدا کند.
از موج رفت و آمد راحت در کافه مطمئن شوید
طراحی نباید فقط برای شما دغدغه باشد، یکی از موضوعات مهم دیگری که باید به آن توجه کنید چیدمان صندلیها و میزهاست. باز هم تاکید میکنم که کافه شما باید پتانسیل این را داشته باشد که انتخاب افراد برای ساعتی استراحت، گپ و گفتوگوی دوستانه و کاری را داشته باشد. شما این قضیه را میتوانید با مدیریت محیط و چیدمان وسایل عملی کنید. کار سختی نیست. باید از آزمون و خطا کمک بگیرید. برای مثال در محیط کافه خود دو فضا را به میزهای بزرگ و چند نفره اختصاص دهید که برای گروهی از دوستان مناسب است، یکی در گوشه و دیگری در وسط کافه. با حضور مشتریان شما متوجه خواهید شد که این گروه کدام یکی را ترجیح میدهند و این قضیه کم کم دستتان میآید.(البته تجربه ثابت کرده است که در بسیاری از کافهها افرادی که تعدادشان زیاد است علاقهای ندارند که در مرکز توجه قرار بگیرند و عموما گوشهترین میزها را انتخاب میکنند). فراموش نکنید که محیطی که شما برای رفت و آمد و سرو سرویسها در اختیار دارید هم خیلی مهم است. بدون شک شما نمیخواهید تیمتان در ساعت شلوغ کاری در رفت و آمد دچار مشکل شوند و غوغایی برپا شود. پس اطمینان حاصل کنید که همه چیز در بهترین جای خود قرار دارد و امکانات به راحتی در دسترس هستند.
این عوامل و فاکتورها را در بیزینس پلن خود یادداشت کنید و در گوشهای از ذهن به یاد داشته باشید.
برای مطالب بیشتر و مهمتر کافی شاپ و باریستا لینک های زیر را مطالعه بفرمایید.…
سلام روز بخیر
قبلا ازتون دعوتتون کرده بودم برای عضویت در
گروه جامعه وبمستران
مهندس چرا نیومدی توی گروه
خوشحال میشیم تشریف بیارید و دوستان دیگه تبادل اطلاعات داشته باشیم
گروه جامعه وب مستر ها
https://t.me/joinchat/DBhKUBJE3gUMxzABig66Ig